+48 91 43 48 106

Bilet za 400 groszy Polskie teatry po raz drugi grają za grosze. I czekają na nowych widzów.

  • Miejsce: sala główna opery

Opis

 

bilet za 400 groszy │GROSZE GRAJĄ ROLĘ

21 maja teatry publiczne w całej Polsce zagrają swoje spektakle w ramach akcji biletu za grosze. Jego cena (400 groszy) odwołuje się do rocznicy śmierci dramatopisarza wszechczasów – Williama Shakespeare'a. Bilety za 400 groszy będzie można kupić osobiście w kasach teatrów. Sprzedaż rozpocznie się 14 maja.

 

W ramach tej akcji opera zaprezentuje The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) Benjamina Brittena pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka, w reżyserii Natalii Babińskiej.


Dzień Teatru Publicznego 2016 | zaproszenie od artystów
bilet za 400 groszy

 
Pomysłodawcą i koordynatorem akcji biletu za grosze jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Organizatorzy podkreślają, że tego dnia „Grosze grają rolę” (takie hasło będzie towarzyszy akcji) oraz że bez finansowego wsparcia z publicznych pieniędzy, a więc z pieniędzy nas wszystkich, polski teatr publiczny, jako idea i jako konkretne miejsca na mapach polskich miast, nie mógłby istnieć.

Do akcji przyłączyło się 90 teatrów publicznych z całej Polski. Szczegółowe informacje na temat spektakli prezentowanych w ramach akcji „Bilet za 400 groszy” w bieżącym roku (z podziałem na województwa i miasta) dostępne będą od 1 maja na przygotowywanej właśnie stronie-kalendarzu www.dzienteatrupublicznego.pl oraz na stronie Instytutu Teatralnego.
 
Sprzedaż biletów rozpocznie się 14 maja i będzie prowadzona tylko w kasach teatrów.
– Zależy nam na tym, aby widzowie przypomnieli sobie, także symbolicznie, którędy wiedzie droga do teatru oraz aby dla wszystkich „droga do biletu” była podobna. Sprzedaż rozpocznie się w sobotę, która dla teatrów będzie intensywnym dniem pracy, ale wielu widzom da szansę na pojawienie przed kasą teatru – wyjaśnia Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego.

 
 

O SPEKTAKLU

The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) opera z prologiem w dwóch aktach


 

Pełen napięcia thriller operowy, oparty na noweli Henry'ego Jamesa, będący w światowym kanonie najwybitniejszych dzieł operowych XX wieku. Akcja toczy się w kryjącym ponure tajemnice domu, w wiktoriańskiej Anglii. Kolejne wydarzenia i muzyka niczym śruba wkręcają widzów coraz głębiej w poczucie niepewności i strachu.



od Reżysera

Zatopione misteria niewinności

Młoda guwernantka otrzymuje posadę w Bly, we wschodniej Anglii. Ma być nauczycielką i opiekunką rodzeństwa sierot: Milesa i Flory. Kobieta jest oczarowana pięknym i dostatnim wiktoriańskim domem, jak również swoimi podopiecznymi. Jednak wkrótce okazuje się, że w rezydencji w Bly czai się zagadkowe i ulotne zło. Czym jest zło? Odpowiedź okazuje się interesująca: tak zwane „Zło” w operze Brittena to indywidualizm, zuchwalstwo, także seksualne. Zło jest buntem przeciw wiktoriańskiej moralności. To instynkt, który rozsadza gorset. Prawo silniejszego i szkoła życia poprzez zabawę słabszym. Oto mroczne pragnienia wypływają na powierzchnię, a niewinność zostaje zatopiona.

Guwernantka, młoda dziewczyna z ogromem dobrych chęci, jak również pod ogromną presją, zostaje wrzucona w świat i problemy, których zupełnie nie rozumie i które ją przerastają. Została wychowana w szkole dla dziewcząt, na literaturze i pobożnych życzeniach. Jej dusza tonie we własnych lękach i popędach. Guwernantkę nawiedzają duchy nieżyjących mieszkańców Bly. Wychodzą z jej głowy i każą na siebie patrzeć. Widok jest nieznośny. I tak oto spełnia się misterium zatopienia jej niewinności. Upadek Guwernantki prowadzi do tragedii i pozostawia nas wobec strasznego wizerunku w lustrze. Rodzi się niewygodne pytanie: gdzie jest tabu?

I po raz kolejny – cytując Umberto Eco – z nadmiaru cnoty górę biorą siły piekła.

 

 

 

Kierownictwo muzyczne
Jerzy Wołosiuk
 
Reżyseria
Natalia Babińska 
 
Scenografia i kostiumy
Martyna Kander 

Reżyseria świateł
Maciej Igielski
 
Projekcje multimedialne
Ewa Krasucka
 
Ruch sceniczny
Karol Urbański

Asystent dyrygenta
Norbert Twórczyński